OLATS.org Leonardo On-Line, the website 
of Leonardo/ISAST  Leonardo, the Journal of the International 
Society for the Arts, Sciences and Technology  Leonardo Music 
Journal  Leonardo Electronic 
Almanac: monthly coverage of Internet news and digital media culture  Book Series: 
innovative discourse on art, science and technology topics by 
artists, scientists, researchers and scholars Leonardo Reviews: scholarly reviews of books, exhibitions, CDs, 
journals and conferences  OLATS, 
l'Observatoire Leonardo des Arts et des Technosciences: key works, 
artists, ideas and studies in the field  Leonardo / Activities and Projects  Leonardo / About Us   
 


Site Archive (1997-2020) - Depuis 2021 le nouveau site est / Since 2021 the new website is ICI/HERE »»»

PIONNIERS ET PRECURSEURS > JOHN ET JAMES WHITNEY > BIBLIOGRAPHIE
   



Bibliographie


BATE Michael, Visual Pathfinders : The World of John Whitney, in Computer Music Journal, Cambridge, MIT Press, volume 11, number 1, 1978

BEAUVAIS Yann, Sur Digital Harmony, in Scratch, 1983

BECKER Léon, Synthetic Sound and Abstract Image, Hollywood Quatterly, volume 1 / n° 1, October 1945

BROWN Royal S., Overtones and UndertonesRreading Film Music, University of California Press, Los Angeles, 1994

CHION Michel, REIBEL Guy, Les musiques électroacoustiques, Paris, Ina / GRM, Edisud, 1976.

CURTIS David, Experimental Cinema, a Fifty-year Evolution, London, Studio Vista, 1971

L'art du mouvement, Collection cinématographique du musée national d'art moderne, Paris, Centre Georges Pompidou, 1996

LANGLOIS Philippe, Dessiner les sons, in Musica Falsa, printemps 2000, Paris

LANGLOIS Philippe, Les pionniers du son synthétique, in Les Cahiers de l'OMF, Observatoire Musical Français, n°4-1999, Université de Paris Sorbonne, 1999

MORRITZ William, Rétrospective James Whitney (cat), Toronto, Festival International Canadien du cinéma d'animation

BEAUVAIS Yann, Dusimbere, Deke, (sous la dir. de), Musique Film, Scratch / Cinémathèque Française, Paris, mai 1986

SCHRADER Barry, Introduction to Electro-acoustic Music, New Jersey, Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs 07632, 1982

SITNEY P. Adam (sous la dir. de), The Essential Cinema. Essays on the Films, in the collection of Anthology Film Archive, New York University Press et Anthology Film Archive, 1975

Technologies et imaginaires, sous la direction de Maria Klonaris et Katerina Thomadaki, Paris, 1990

WHITNEY John and James, Audio-visual Music, Art in Cinema, San Francisco Museum of Art, 1947

WHITNEY John, " ACID Talk : Design Conference, Catalina, 1962 ", An Abstract Filmaker's view of the Belgium Experimental Film Competition (1963) and All, in Film Culture, n°37, 1965, 54-55, 1972

WHITNEY John, Digital Harmony on the Complementary of Music and Visual Art, Byte Books, Peterborough A Mc Graw-Hill, 1980

WHITNEY John, Moving Picture and Electronic Music, in Die Reihe, n° 7, Universal Edition 1960

YOUNGBLOOD Gene, John Whitney : Composing an Image of Time, in Expanded Cinema E.P. Dutton & Co. Inc, New York, 1970



© Philippe Langlois et Leonardo/Olats, mars 2001


  Nos rubriques :

 

   



[ S'abonner ]   [ Recherche ]    [ Statistiques ]    [ Accueil ]


Leonardo/Olats a reçu le soutien de la Fondation Daniel & Nina Carasso pour la période 2019-2021
Copyright Association Leonardo/OLATS © 1997
pour toute re-publication de cette page, merci de contacter Annick Bureaud <info@olats.org>
pour les problèmes concernant le site, notre webmaster <webmaster@olats.org>
Leonardo is a federally registered trademark of Leonardo/ISAST -
Leonardo est une marque déposée de Leonardo/ISAST, selon la loi fédérale des Etats-Unis d'Amérique.