OLATS.org Leonardo On-Line, the website 

of Leonardo/ISAST  Leonardo, the Journal of the International 

Society for the Arts, Sciences and Technology  Leonardo Music 

Journal  Leonardo Electronic 

Almanac: monthly coverage of Internet news and digital media culture  Book Series: 

innovative discourse on art, science and technology topics by 

artists, scientists, researchers and scholars Leonardo Reviews: scholarly reviews of books, exhibitions, CDs, 

journals and conferences  OLATS, 

l'Observatoire Leonardo des Arts et des Technosciences: key works, 

artists, ideas and studies in the field  Leonardo / Activities and Projects  Leonardo / About Us   
 


Site Archive (1997-2020) - Depuis 2021 le nouveau site est / Since 2021 the new website is ICI/HERE »»»

PIONNIERS ET PRECURSEURS > LASZLO MOHOLY-NAGY > LASZLO MOHOLY-NAGY
   



Laszlo Moholy-Nagy


Dans le cadre du projet Pionniers & Précurseurs, le comité scientifique de l'OLATS, le groupe Frieda Ackerman , a retenu l'artiste Laszlo Moholy-Nagy.

A short note in his memory
Eduardo Kac

From the perspective of the development of electronic art, Moholy-Nagy is the most important artist of the avant-garde of the first half of the twentieth century. Articulating with astonishing clarity in his articles and books that light and new technologies should become artmaking media, Moholy produced a body of work that forms an outstanding legacy for contemporary electronic art.  Among his accomplishments we find:

1) The Telephone Pictures

2) Photograms

3) Camera-based photography

4) The Light-Space Modulator

5) The film Black-White-Gray

6) ABC of Sound (synthetic sound piece produced on film)

7) Experiments in abstract color photography

8) Levitation experiment with compressed air

9) The books "Painting, Photography, Film" and "Vision in Motion"

10) The film "Once a Chicken, Always a Chicken", created at the New Bauhaus

in Chicago

11) His pedagogic project

Moholy's influence extended beyond his teachings in Chicago. Georgy Kepes was invited by Moholy to be a faculty member at the New Bauhaus, and later started the Center for Advanced Visual Studies at MIT, which also became highly influential in its own right.

As technology becomes evermore pervasive, the importance of Moholy's work for contemporary art will become more clear. This modernist giant stands side by side with Picasso and Duchamp in terms of how profoundly his work changed our understanding of the limits and possibilities of art.

Brève introduction
Par Eduardo Kac

Du point de vue de l'évolution de l'art électronique, Moholy-Nagy est l'artiste le plus important dans les avant-gardes de la première moitié du 20ème siècle.

Exposant avec une clarté étonnante, dans ses articles et ses livres, le fait que la lumière et les technologies nouvelles devraient devenir les médias de la pratique artistique, Moholy a créé un ensemble d'oeuvres qui constituent un héritage remarquable pour l'art électronique contemporain. Parmi ses réalisations on trouve:

1) Tableaux téléphoniques

2) Les photogrammes

3) Les photographies

4) Le modulateur lumière-espace

5) Le film Black-White-Gray

6) ABC of Sound (une oeuvre sonore de synthèse produite sur film)

7) Des expérimentations en photographie couleur abstraite

8) Des expériences d'oeuvres en lévitation reposant sur la technique de l'air comprimé

9) Les livres "Painting, Photography, Film" et "Vision in Motion"

10) Le film "Once a Chicken, Always a Chicken", créé au Nouveau Bauhaus de Chicago

11) Son projet pédagogique

L'influence de Moholy s'est étendue au delà de ses cours et de son enseignement à Chicago. Georgy Kepes, invité par Moholy à enseigner au Nouveau Bauhaus, créa, plus tard, le Center for Advanced Visual Studies (Centre d'Etudes Visuelles Avancées) à MIT, lequel devint également un lieu de première importance.

Tandis qu'aujourd'hui la technologie se répand de plus en plus, l'importance de l'oeuvre de Moholy au sein de l'art contemporain devient de plus en plus évidente. Ce géant de la modernité se situe au même niveau que Picasso et Duchamp quant aux changements opérés par son oeuvre sur notre compréhension des limites et des possibilités de l'art.

   



[ S'abonner ]   [ Recherche ]    [ Statistiques ]    [ Accueil ]


Leonardo/Olats a reçu le soutien de la Fondation Daniel & Nina Carasso pour la période 2019-2021
Copyright Association Leonardo/OLATS © 1997
pour toute re-publication de cette page, merci de contacter Annick Bureaud <info@olats.org>
pour les problèmes concernant le site, notre webmaster <webmaster@olats.org>
Leonardo is a federally registered trademark of Leonardo/ISAST -
Leonardo est une marque déposée de Leonardo/ISAST, selon la loi fédérale des Etats-Unis d'Amérique.